MC?
MC tarkoittaa joka tapauksessa "Motorcycle Club", joskin eräissä hyvin vanhoissa dokumenteissa annetaan merkitykseksi myös "Motorcycle Corporation". Joka tapauksessa MC ei varmuudella tarkoita "Motorclub" tai "Motorbike Club". Ideaalitapauksessa kyseessä on hyvin järjestäytynyt noin 10 ... 20 mottoripyöräilijän veljeskunta.
Colour?
Colour, color tai värit on klubin vaakuna. Normaalisti se muodostuu kolmesta osasta koostuen kerhon nimestä, tunnuskuvasta ja kotipaikkakunnasta. Lisäksi tulevat kirjaimet "MC“. Klubit eivät yleensä hyväksy oman colorinsa, sen osien tai jopa vain väriyhdistelmän kopioimista.
Millaisia värejä saan kantaa?
Periaatteessa kyseessä on vain yksi sääntö: Jokaisen tunnuksen neulomisessa liivin tai takin selkään kannattaa käyttää järkeä. Perustettaessa uutta klubia, tallia tai moottoripyöräkerhoa joka kantaa tunnuksia liivissään, ei ainakaan ole pahitteeksi, laittaa pieni ilmoitus vaikkapa Kopteri-lehteen ja odotella reaktioita. Mikäli joku toinen kerho sattumalta tuntee esim. nimensä tai tunnuksensa olevan liian samanlaiset, ottanevat he yhteyttä. Olisi ehkä syytä ottaa myös yhteyttä lähellä oleviin kerhoihin ja kertoa heille aikeistaan, olla perustamassa uutta kerhoa alueelle. Fiksuin ja järkevin tapa on saapua ns. biker meetinkiin ja ns. hyväksyttää muilla klubeilla tulevat värit ja tunnukset ennen käyttöön ottoa. Näin vältetään turhat keskustelut yms. jälkeenpäin klubin tai kerhon tunnuksista ja merkeistä. Biker meeting järjestetään kaksi kertaa vuodessa, keväällä ja syksyllä.
Mikä sitten on klubiliivi?
Jacke tai jacket kuulee myös nimenä maailmalla. Kyseessä on nahkaliivi joka on korvannut tuon aiemman farkkuliivin. Päinvastoin kuin kuttia pidetään jacket aina siistinä ja muita kuin kerhon virallisia tunnuksia ei liiviin neulota. Edessä on normaalisti luettavissa henkilön asema tai tehtävä klubin sisällä.
Mikä on Chapter?
Kun samojen värien eli tunnusten alle perustetaan tai liitetään toisella paikkakunnalla toimiva klubi, syntyy näin ollen chapter. Suurimmilla klubeilla Euroopassa on jopa yli 20 Chapteria.
Kuinka perustetaan MC?
Periaatteessa homma ei hoidu yhdessä yössä. Joka tapauksessa porukan tulee olla kiinteä ja omaksua MC-piirin henki ja arvostus. Parhaiten homma etenee ajellessa ensin yhdessä jonkun aikaa ilman tunnuksia, sekä vieraillessa lähiseudun klubeilla. Nähdä ja tulla nähdyksi, tulla juttuun muiden klubien kanssa, niin ongelmia ei sitten myöhemminkään synny. Muutamat klubit saattavat nimittäin pitää kiinni alueoikeuksistaan.
Onko rikollisia MC –klubeja?
Periaatteessa ei! Mahdollista tietysti lienee että joskus yksittäiset, jonkun klubin jäsenet ovat (ainakin lehtitietojen mukaan) olleet sekaantuneita prostituutioon, kannabis- tai kokaiinivälitykseen tai suojelurahan keruuseen. Nämä ovat kuitenkin poikkeuksia joita valitettavasti iltapäivälehdet mielellään uutisoivat. Mutta kuitenkin jokainen myös ymmärtää että biker klubi ei ole kahviseura.
Kuinka pääsen oikean MC:n jäseneksi?
Tähänkin käy: Näe ja tule nähdyksi, hankkiudu juttuun klubin kanssa. Jokaisella klubilla on yleensä ainakin silloin tällöin avoin klubi-ilta ja parit ajot vuodessa joihin voi lähteä porukan jatkoksi mukaan. Älä ryyppää itseäsi tajuttomaksi ja hankkiudu riitoihin, älä kehu itseäsi, ole avoin ja rehellinen niin löydät kontaktipinnan. Kaikki muu kehittyykin sitten itsestään, jossain vaiheessa joku kysyy kiinnostustasi hangarounderiksi, älä ole kärsimätön.
Mikä on prospect?
Alussa kun käyt klubilla ja otat klubin ajoihin osaa, olet ns. hangarounder (Jukola MC:ssä n.1v). Virallinen pyrkiminen jäseneksi alkaa koejäsenyyden, eli ns. prospect –ajan kautta (Jukola MC:ssä n.1v). Tuolloin saat jo kantaa osia kerhon tunnuksista ja sinun kuuluu nyt osoittaa luotettavuutesi klubin piirissä. Sitten jonain päivänä saat täydet tunnukset ja olet täysivaltainen member.
Minkälaisen moottoripyörän tarvitsen ollakseni oikea klubi-biker?
Tämä riippuu kerhon säännöistä, joillakin on ns. Harrikka-pakko. Suurin osa suosittelee yleensä chopper- tai custom-tyylisiä pyöriä, brittien ja Harrikoiden muodostaessa klubin peruskaluston.
Mikä kypärä sopii bikerille?
Nyt liikutaan jo niin makuasioissa että tähän löytyy yhtä monta mielipidettä kuin vastaajaa. Joka tapauksessa on mukava tietää että kypärän ei enää tarvitse olla ECE-normin mukainen. Virallisesti laittomia ovat ainoastaan kypärät jotka aivan ilmeisesti ovat tarkoitukseen sopimattomia ja suojaltaan mitättömiä. Virkamies mainitsee tällaisista esimerkiksi rakennus-, palomies- ja armeijan teräskypärät.
Kun sitten ajan kerhotunnukset päällä, enkö joudu poliisin silmätikuksi?
Nykyajan poliisit eivät katso enää liikaa amerikkalaisia filmejä tai nielaise iltapäivälehtien lööppejä purematta. Voit ajaa sen suhteen luottavaisin mielin. Asiallinen ja varman ystävällinen käytös pelastaa yleensä jopa myös patrioottisen MC-vihaajavirkamiehen kynsistä. Mikäli kuitenkin poliisin käytös tuntuu mielivaltaiselta ja tunnet joutuvasi simputetuksi, niin aina voi kysäistä mitä hän etsii tai haluaa tarkistaa. Poliisin toimintaa ohjaa poliisilaki ja siellä todetaan:
"Poliisilain 1 luku 4 § : Toimenpiteen perusteen ilmoittaminen
Poliisimiehen on ilmoitettava henkilön vapauteen kohdistuvan toimenpiteen peruste toimenpiteen kohteena olevalle tai tämän edustajalle, jollei se ole mahdotonta henkilön tilan taikka olosuhteiden johdosta.
Jollei tässä tai muussa laissa toisin säädetä, myös muun kuin vapauteen kohdistuvan toimenpiteen kohteena olevalla tai tämän edustajalla on oikeus saada tieto tämän oikeuksia koskevan toimenpiteen perusteesta niin pian kuin se on mahdollista toimenpiteen suorittamista vaarantamatta.“
Eli selvällä Suomenkielellä tämä tarkoittaa, että sivulaukkujen sisältöä ei tarvitse levittää tielle ennen kuin Sinulle kerrotaan millä perusteella ja mitä sieltä etsitään. Myöskään rekisterikilpi ei lähde virkamiehen matkaan, mikäli et saa tietoa mikä kohta pyörässäsi on niin asetusten vastainen, että sen perusteella ajoneuvon käyttö tulee välittömästi estää.
- Jukola MC –